Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u het overzicht van de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan telefonisch contact op.

Over LekkerLeven

Wie is LekkerLeven?

Met ingang van februari 2020 heeft LekkerLeven zich bij UWassistent gevoegd, een organisatie gericht op de bemiddeling van ondersteuning in en om huis. UWassistent heeft ook als doel om mensen te voorzien van de gewenste hulp om comfortabel en langer thuis te kunnen blijven wonen. De overgang van LekkerLeven naar UWassistent biedt u voordelen. Naast huishoudelijke hulp kunt u bij UWassistent ook kiezen voor allerlei andere gemaks- en zorgdiensten in en om huis: tuinhulp, klushulp, begeleiding, gezelschap en mantelzorgondersteuning vraagt u ook eenvoudig aan bij UWassistent. Alles om het u zo comfortabel mogelijk te maken. UWassistent is één van de grootste partijen die hulp, (lichte) zorg- en gemaksdiensten bemiddelt aan particulieren, hierdoor is het aanbod van dienstverleners ook heel groot. Kortom: bij UWassistent bent u in goede handen.

Wat houd de regeling ‘Dienstverlening aan Huis’ in?

Zodra een persoon betaald werk verricht voor een ander, is er volgens de wet sprake van een arbeidsrelatie. Degene die voor de uitgevoerde dienst betaalt, is volgens de wet werkgever, degene die de dienst uitvoert, is de werknemer. De Regeling Dienstverlening aan Huis is een uitzonderingsregeling op de verplichte lasten die een werkgever normaal gesproken wel heeft als het gaat om kleinschalige diensten van particulieren onderling. De dienst moet hiervoor wel aan alle voorwaarden voldoen die gelden bij de regeling dienstverlening aan huis. De dienstverlener werkt maximaal 3 dagen per week bij u. Hoeveel uur een dienstverlener per dag werkt, maakt voor de regeling niet uit. Zelfs als de dienstverlener maar één uur komt helpen, wordt dat gezien als een werkdag. De werkzaamheden vinden plaats in en om het huis. Deze voorwaarde wordt ruim genomen. Ook boodschappen doen of het uitlaten van de hond vallen onder de regeling. Zowel de dienstverlener als degene die hulp nodig heeft, zijn particulier. Als de werkzaamheden aan alle voorwaarden voldoet, dan is de regeling Dienstverlening aan Huis van toepassing. De opdrachtgever hoeft geen rekening te houden met financiële of administratieve consequenties, bijvoorbeeld de belastingdienst. De dienstverlener moet zijn of haar verdiensten wel één keer per jaar opgeven bij de belastingdienst. Meer informatie en de voorwaarden van de regeling is te vinden is op de site van de Rijksoverheid terug te lezen: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis/vraag-en-antwoord/ik-huur-iemand-in-voor-huishoudelijk-werk.-wat-kan-ik-afspreken.

Wat zijn de Algemene Voorwaarden?

De Algemene Voorwaarden van LekkerLeven zijn in te zien via www.lekkerleven.nl/overige/algemene-voorwaarden/

Wie zijn de dienstverleners?

Alle dienstverleners die via het platform van LekkerLeven beschikbaar zijn, zijn in het bezit van een identiteitsbewijs en voldoen aan de wettelijke eisen om in Nederland werkzaam te mogen zijn. Bij inschrijving worden zij gescreend door LekkerLeven op betrouwbaarheid en ervaring. Iedere opdrachtgever kan middels het invullen van een klanttevredenheidsonderzoek zijn ervaring met een dienstverlener delen. Deze ervaringen zijn in het profiel van elke dienstverlener zichtbaar middels het gemiddelde cijfer van al deze klantonderzoeken. Alle dienstverleners die werken via het platform van LekkerLeven doen dat als particulier. Ze zijn dan ook niet in dienst bij LekkerLeven en werken rechtstreeks voor hun particuliere opdrachtgever(s). De dienstverlener werkt via de Regeling Dienstverlening aan Huis, een regeling die het mogelijk maakt om een particulier in te huren voor huishoudelijk werk en andere klusjes in en om het huis.

Waar zijn onze dienstverleners op geselecteerd?

Alle particuliere dienstverleners van LekkerLeven zijn uitvoerig gescreend op hun ervaring en betrouwbaarheid. Alle dienstverleners worden persoonlijk door ons gesproken. De screening bestaan uit een aantal vaste onderdelen: • In bezit van geldig identiteitsbewijs • 18 jaar of ouder • Voldoet aan wettelijke eisen om in Nederland te kunnen werken • Voldoende beheersing van de Nederlandse taal • In bezit van een aansprakelijkheidsverzekering • Verklaart niet in aanraking te zijn geweest met justitie • Werkervaring Bij een positieve beoordeel na screening plaatsen wij hun profiel op ons platform. Door middel van tevredenheidsonderzoeken bij opdrachtgevers waar zij werkzaam zijn of zijn geweest, wordt er doorlopend gescreend via het oordeel van hun opdrachtgever(s).

Hoe borgt LekkerLeven uw privacy?

LekkerLeven heeft privacy hoog in het vaandel staan. Lees hier onze privacyverklaring.

Onze diensten en werkwijze

Hoeveel kost een dienst per uur?

De actuele tarieven van de dienstverlening vindt u hier.

Wat is de minimale afname van een dienst?

De minimale afname van een dienst bedraagt één uur per keer. Dit betekent dat u, ook als de dienstverlener korter gewerkt heeft, voor minimaal één heel uur werk betaalt. Na het eerste uur kunt u de dienstverlener per kwartier betalen. U maakt hierover zelf afspraken met de dienstverlener.

Welke gegevens ontvangt de dienstverlener van u?

Een door u geselecteerde dienstverlener ontvangt via het platform uw contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres), zodat hij u kan benaderen voor verdere afstemming.

Wat kan ik doen als er geen dienstverleners meer beschikbaar zijn?

Wij helpen u graag telefonisch verder. U kunt ons bellen op 088 - 426 36 36. Wilt u dat wij telefonisch contact met u opnemen? Vul dan het 'bel mij terug-terug'-formulier in op onze contactpagina. Wij bellen u dan zo spoedig mogelijk.

Wat kan ik doen als ik niets gehoord heb op mijn aanvraag?

Dienstverleners krijgen twee werkdagen de tijd om op uw aanvraag te reageren.. Wanneer dit niet is gebeurt, zal LekkerLeven actie ondernemen.. Wij bemiddelen voor u verder en houden u op de hoogte over de voortgang van de bemiddeling van uw aanvraag. Wanneer de dienstverlener niet beschikbaar is voor uw aanvraag kunt u dit zien wanneer u inlogt op onze website. U kunt direct kijken welke dienstverleners u eventueel nog kunt selecteren voor uw aanvraag.

Hoe benader ik een andere of extra dienstverlener voor mijn aanvraag?

Hiervoor kunt u contact opnemen met het klantservicecentrum van LekkerLeven via telefoonnummer 088 - 426 36 36. Het klantservicecentrum is bereikbaar tussen 8:30 en 17:00 uur.

Hoe zeg ik mijn afspraak af?

Nadat u uw aanvraag heeft ingediend, kunt u deze minimaal 24 uur voor de eerste of eerst volgende afspraak met de dienstverlener kosteloos intrekken. Dit kan via uw eigen account, per e-mail of telefonisch bij LekkerLeven. De door u geselecteerde dienstverleners worden hiervan automatisch op de hoogte gebracht. U hoeft daar niets voor te doen.

Kan ik mijn afspraak afzeggen binnen 24 uur?

Indien u de afspraak binnen 24 uur afzegt mag de dienstverlener een vergoeding ter waarde van 1 gewerkt uur in rekening brengen.

Digitaal werken

Hoe maak ik een online account aan?

Een account bij LekkerLeven maakt u aan door een dienst aan te vragen via de website. Via onze website kiest u de dienst, selecteert u de gewenste dienstverleners en vult u als laatste stap uw gegevens in. Bij het voltooien van de laatste stap wordt uw account aangemaakt. Vervolgens ontvangt een bevestigingsmail. Heeft u vragen of ondersteuning nodig bij het aanmaken van een online account? Dan helpen wij u graag telefonisch verder. U kunt ons bellen op 088 - 426 36 36.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe kan ik een nieuwe aanvragen?

Indien u uw wachtwoord van uw online account vergeten bent, kunt u op het inlogscherm opnieuw een wachtwoord aanvragen. Dit wachtwoord ontvangt u per e-mail. U kunt deze nadat u ingelogd bent wijzigen.

Afspraken met mijn dienstverlener

Moet ik altijd thuis zijn als de dienstverlener werkzaam is?

Hierover kunt u zelf afspraken maken met uw dienstverlener. Indien u dit prettig vindt, kunt u in overleg met de dienstverlener een huissleutel afgeven. Uw dienstverlener krijgt deze sleutel in bruikleen. Wij raden u aan duidelijke afspraken te maken over het gebruik van uw huissleutel en deze afspraken vast te leggen. Dit kunt u eenvoudig doen met deze sleutelverklaring Voor informatie over de aansprakelijkheid, bekijk onze Algemene Voorwaarden.

Ik wil mijn huissleutel aan mijn dienstverlener geven. Hoe leg ik de gemaakte afspraken vast?

Indien u uw huissleutel beschikbaar stelt aan een dienstverlener kunt u hiervoor de dienstverlener een sleutelverklaring laten ondertekenen. U kunt deze hier downloaden.

Kan ik mijn afspraak afzeggen binnen 24 uur?

Indien u de afspraak binnen 24 uur afzegt mag de dienstverlener 1 gewerkte uur in rekening brengen.

Wie regelt schoonmaakmiddelen en overig materiaal?

U bent zelf verantwoordelijk voor het verzorgen van de benodigde schoonmaakmiddelen en het overige materiaal. U kunt met de dienstverlener bespreken wat er nodig is om de afgesproken werkzaamheden uit te kunnen voeren. Let u erop dat u zorgt voor deugdelijk materiaal als bijvoorbeeld handschoenen en een veilig huishoudtrapje, zodat de dienstverlener zijn werk op een veilige manier kan uitvoeren.

Betalen

Hoeveel kost een dienst per uur?

De actuele tarieven van de dienstverlening vindt u hier.

Van wie krijg ik een factuur?

U ontvangt de factuur altijd via LekkerLeven. U betaalt dus nooit contant, maar altijd veilig achteraf.

Hoe verloopt de betaling?

U kunt bij LekkerLeven op 3 manieren achteraf betalen: 1. Via iDeal.: Heeft u een online account? Dan kunt u na het digitaal accorderen van de gewerkte uren van uw dienstverlener, u direct via iDeal betalen. 2. Via een automatische incasso. Hiervoor dient u vooraf een machtiging voor een automatische incasso af te geven. U ontvangt altijd een factuur ter informatie en het bedrag wordt na 14 dagen automatisch afgeschreven. 3. Via een bankoverschrijving. U ontvangt achteraf de factuur per mail. U kunt vervolgens het bedrag zelf overmaken.

Wat is een bemiddelingsvergoeding?

U betaalt LekkerLeven naast het salaris van de dienstverlener een vergoeding voor ieder uur dat u diensten heeft afgenomen van een dienstverlener. Beide bedragen worden door LekkerLeven aan u in rekening gebracht op één factuur. De bemiddelingskosten bestaan uit de bemiddeling, de werving en selectie van onze dienstverleners en de facturatiekosten.

Klachten

Wat kan ik doen bij een klacht over de dienstverlening van LekkerLeven?

U kunt hiervoor telefonisch contact opnemen met LekkerLeven via 088 – 426 36 36. Wij ontvangen graag uw feedback zodat wij kunnen kijken naar een passende oplossing.

Wat kan ik doen bij een klacht over mijn dienstverlener?

Wanneer u ontevreden bent over uw de gemaakte afspraken of het resultaat van de werkzaamheden van uw dienstverlener probeert u daarover met de dienstverlener in gesprek te gaan. LekkerLeven kan hierin optreden als bemiddelaar. U betaalt voor de gewerkte uren van de dienstverlener ongeacht het resultaat.

Wie is aansprakelijk voor schade tijdens de werkzaamheden?

Mocht er schade ontstaan tijdens de uitvoer van de afgesproken werkzaamheden, dan dient u een beroep te doen op uw eigen inboedel-, opstal of aansprakelijkheidsverzekering. U kunt dit niet verhalen op de dienstverlener. Als de verzekering niet of niet voldoende dekt, neemt u in dat geval contact met ons op. LekkerLeven heeft hiervoor een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Het eigen risico bedraagt € 150,- per gebeurtenis. LekkerLeven kan een eventuele vergoeding niet garanderen. De hoogte van het uit te keren bedrag is te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag dat in het desbetreffende geval uitgekeerd wordt door de verzekeraar. De afhandeling van aanspraken tegenover de aansprakelijkheidsverzekering is de verantwoordelijkheid van de Klant.

Wie is aansprakelijk voor schade buiten de werkzaamheden?

Voor schades die buiten de afgesproken werkzaamheden ontstaan, is de dienstverlener zelf in het bezit van een aansprakelijkheidsverzekering.

Wie is aansprakelijk voor letsel bij de dienstverlener?

U bent verantwoordelijk voor het creëren van een veilige werkomgeving voor de dienstverlener en u kunt daarom worden aangesproken op tijdens de werkzaamheden ontstaan letsel. Zorg daarom voor deugdelijk materiaal, zoals bijvoorbeeld veilige schoonmaakhandschoenen en een veilig huishoudtrapje. Wanneer u verzaakt in deze zorgplicht, bent u aansprakelijk voor eventuele schade die de dienstverlener hierdoor lijdt. Om deze reden is het van belang dat u een passende aansprakelijkheidsverzekering voor deze aansprakelijkheid afsluit voordat de dienstverlener bij u aan het werk gaat.